Hoofdlijn van de training is dat je je aandacht meer leert sturen. Je leert je aandacht meer in het hier en nu te brengen. Je leert ook een open, milde kwaliteit van aandacht aan, in plaats van een kritische, veroordelende manier van aandacht geven. In het algemeen is het voor mensen al niet gemakkelijk de vaak onrustige geest te sturen. Vandaar dat mensen de training ook volgen in het kader van persoonlijke groei. Maar het is vaak een echt probleem wanneer je veel moet, perfectionistisch bent of last hebt van allerlei klachten als angst-, depressieve-, lichamelijke klachten of andere klachten. Dan zijn gedachten vaak teveel in het verleden of de toekomst, of je blijft bepaalde gedachten herhalen, of aandacht schenken aan zaken die je niet verder brengen of gevoelens en gedachten negeren die juist wel je aandacht nodig hebben.Wanneer je met de aandacht meer in het hier en nu bent kun je eerder ingrijpen wanneer je merkt dat je je dreigt te verliezen in oude, niet werkzame patronen. Je krijgt dan meer vrijheid om te kiezen voor werkzamer patronen. Je neemt opkomende klachten eerder waar waardoor ze beter te hanteren zijn. Je krijgt meer rust en voelt je meer verankerd in je zelf, je bent minder speelbal van de omstandigheden, en kunt meer aandacht besteden aan dat wat belangrijk voor je is.

Om de aandacht te leren sturen gebruiken we een viertal oefeningen, van drie kwartier, die je thuis op ipod of telefoon kunt zetten. Uiteindelijk kies je daar de oefeningen uit die het beste bij je passen. Het betreft een lichaamsscan, zitmeditatie en liggende- en staande yoga. Je ervaringen met de oefeningen houd je bij in een logboek. Zo wordt je je bewuster van je ervaringen.

Door dagelijks te oefenen, je oefent 6 dagen per week, kun je het gemakkelijker integreren in je dagelijks leven en merk je maximaal de effecten van wat er gebeurt als je meer met je aandacht in het hier en nu bent, als je bewuster bent. Je oefent ook om gewone alledaagse activiteiten met aandacht te doen. Je houdt situaties bij die spanning geven en situaties die je goed doen, om zo een beter inzicht te verkrijgen in wat energiegevers en energienemers zijn, en naar aanleiding hiervan je leven meer vorm te geven zoals bij je past. Tijdens de sessies zijn we vooral aan het oefenen. Daarnaast is er tijd voor de bespreking van theorie en huiswerk. Je krijgt een map met per les informatie over het thema van die les, oefeningen en huiswerkbladen. Je krijgt individuele feedback op het ingeleverde huiswerk, dat is uniek in vergelijking tot andere trainingen.

De hele training beslaat 8 bijeenkomsten plus na 3 maanden een terugkombijeenkomst. Kosten zijn €550 incl. trainingsmap en cd’s. Een individueel traject is mogelijk of in kleine groepen maximaal 5.

 

Ervaringen

Beatrijs: De enige gedachte die me af en toe besluipt is dat ik het veel eerder had moeten doen. Ik was erheen gegaan vanwege mijn chaotische aard en mijn gebrek aan concentratie, terwijl ik die voor mijn werk juist hard nodig heb. Ik merkte al gauw dat ik met de meditatieoefeningen een werktuig in handen kreeg om meer greep op mijn leven te krijgen, een handvat waardoor ik mijn concentratie kon beinvloeden. Ik herinner me de eerste keer dat ik mediteerde, dat ik iedere keer weer ongeduldig door mijn oogharen naar de klok keek. De minuten kropen voorbij. Ik had wel wat anders te doen dan hier te zitten ademen. De tweede keer besloot ik mezelf dat ongeduld niet meer aan te doen. Het was er nog wel, maar ik beet me er niet meer in vast. Bijna 4 maanden mediteer ik nu iedere dag. De yoga en de bodyscan doe ik om de dag erbij, maar vooral de ademhalings meditatie kan ik niet meer missen. Behalve de sterk verhoogde concentratie is ook het gepieker opgehouden over wat er allemaal voor vreselijks in de toekomst zou kunnen gebeuren: Akelige ziektes, de dood, ongelukken, ik piekerde wat af in de gedachte dat ik er dan tenminste op voorbereid was. Ook dat doe ik mezelf niet meer aan. Het schiet af en toe nog wel door mijn hoofd, maar dat wordt dan meteen gevolgd door de gedachte dat dat nu niet aan de orde is. Ik kan het iedereen aanraden. Beatrijs p.s. Oja, ik gil ook niet meer in de auto als er iets onverwachts gebeurt en dat vindt mijn man de grootste winst.